Nowy odcinek S1: Oświęcim – Brzeszcze otwarty dla ruchu!

W drugiej połowie sierpnia bieżącego roku planowane jest otwarcie nowego odcinka drogi ekspresowej S1, który obejmuje fragment od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze. Dodatkowo udostępniony zostanie 600-metrowy odcinek drogi krajowej DK44. To ważny element trasy S1, która łączy Mysłowice z Bielsko-Białą i odgrywa kluczową rolę w infrastrukturze komunikacyjnej regionu.

Rozbudowa infrastruktury drogowej

Nie tylko droga S1, ale również część obwodnicy Oświęcimia wzdłuż DK44, zostanie oddana do użytku. Nowa trasa o długości 4,1 km, od węzła Oświęcim do ronda na ul. Wojewódzkiej w Pławach, znacząco poprawi płynność ruchu w tym obszarze.

Szczegóły projektu budowlanego

Na odcinku między Oświęcimiem a Dankowicami, obejmującym blisko 16 km, powstały trzy węzły: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. Budowa obejmowała realizację 18 obiektów inżynierskich, w tym mostów, wiaduktów i estakad. Szczególną uwagę przyciąga estakada o długości ponad 480 m, która przebiega nad linią kolejową i terenem stawu Tesznowiec. Kolejnym istotnym obiektem jest most drogowy o długości 224 m nad korytem Wisły.

Ochrona przyrody i środowiska

Z myślą o ochronie lokalnej fauny zrealizowano siedem przejść dla płazów, sześć przepustów pełniących funkcję przejść dla zwierząt oraz 17 zbiorników retencyjnych. W sumie powstało 21 zbiorników służących jako miejsca rozrodu dla płazów.

Konstrukcja drogi

Droga ekspresowa S1 składa się z dwóch jezdni, każda z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,75 m oraz pasami awaryjnymi o szerokości 2,5 m. Między jezdniami znajduje się 12-metrowy pas rozdziału, co umożliwia ewentualną rozbudowę o trzeci pas ruchu. Projekt przewiduje nośność nawierzchni na poziomie 11,5 tony na oś.

Ruch tymczasowy i jego ograniczenia

Do momentu ukończenia sąsiednich odcinków S1, nowo oddany fragment będzie dostępny tylko dla pojazdów o masie do 3,5 tony. Wynika to z konieczności zachowania bezpieczeństwa na lokalnych drogach, które nie są przystosowane do obsługi większego ruchu. Kierowcy będą mogli korzystać z rond w Pławach, co ułatwi dostęp do głównych tras.

Kluczowa rola S1 w regionie

Trasa S1 jest strategicznym elementem komunikacyjnym województwa śląskiego, łącząc Mysłowice z Bielsko-Białą. Podzielona na cztery odcinki, cała inwestycja ma na celu poprawę dostępności transportowej południowej Polski oraz usprawnienie tranzytu w kierunku północ-południe. Koszt budowy wynosi blisko 2,3 mld zł, a trasa połączy się z nowym przebiegiem DK44.

Perspektywy na przyszłość

Planowane jest otwarcie większej części odcinka Oświęcim – Dankowice pod koniec roku, a kompletne zakończenie inwestycji przewidziano na 2027 rok. Prace opóźniają się ze względu na trudności związane z procedurami administracyjnymi oraz niekorzystnymi warunkami pogodowymi.

Wsparcie finansowe z Unii Europejskiej

Budowa odcinka S1 z Oświęcimia do Dankowic jest współfinansowana ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Łączne dofinansowanie wynosi ponad 1 miliard złotych.

Znaczenie międzynarodowe

S1 jest częścią VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej państwa Morza Bałtyckiego z południową Europą. Trasa ta docelowo będzie zarządzana przez GDDKiA i stanie się kluczowym szlakiem dla transportu międzynarodowego.